حضور پررنگ پوشاک کشور در بازار صادرات نیازمند حمایت است

دبیر دبیرخانه‌ صنایع نساجی و `پوشاک ایران:

969  تعداد بازدید  |  چهارشنبه 16 آذر ماه 1401

دبیر دبیرخانه مشترک تشکل های نساجی و پوشاک ایران و نایب رییس اتاق بازرگانی البرز حمایت بیشتر دولت و نظام بانکی از صنعت پوشاک را بستر ساز توسعه صادرات غیر نفتی، بهبود فضای کسب و کار و تقویت اقتصاد کشور عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی انجمن تخصصی صنایع نساجی ، پوشاک و چرم البرز ،یدالله مالمیر گفت: پایین بودن قیمت پوشاک تولید ایران در مقایسه با دیگر کشورها مزیت مهمی است که می تواند با حضور پررنگ انواع لباس و منسوجات کشورمان در بازارهای صادراتی همراه شود.


وی افزود: این اختلاف قیمت در صورتی که با برطرف شدن موانع تولید به ویژه رفع مشکل در تامین مواد اولیه همراه شود به طور قطع  تحولی شگرف در صادرات  انواع پارچه و  پوشاک را تجربه خواهیم کرد.

مالمیر گفت: طی ماه های اخیر تعامل خوب و امیدوار کننده‌ای میان فعالان صنایع نساجی کشور و وزارت صنعت ، معدن و تجارت برای رفع مشکلات و ایجاد تحول در این صنایع را شاهد بوده ایم و انتظار این است نتایج این تعامل و همراهی زمینه مناسبی را برای ایجاد تحول در تولید، صادرات و پویایی اقتصاد جامعه فراهم آورد.

وی تصریح کرد: در سال های دور علاوه بر کشورهای منطقه، کشورهای اروپایی نیز از پوشاک و پارچه های  ایرانی استقبال می کردند و حتی لباس کار کارگران کارخانه هایشان را از کشورمان خریداری می کردند.

دبیر دبیرخانه مشترک تشکل های نساجی و پوشاک ایران و نایب رییس اتاق بازرگانی البرز  ایجاد تحول در صادرات پوشاک و پارچه  را  اقدامی مهم در اشتغال آفرینی، افزایش تولید ناخالص ملی و حضور فعال در عرصه‌های بین المللی ذکر کرد.

مالمیر گفت: صنایع نساجی و پوشاک کشور از نظر نیروی کار متخصص در وضعیت  مناسبی قرار دارند و این صنایع با حمایت‌های حداقلی می توانند نرخ رشد تولید ناخالص داخلی را به صورت معناداری بهبود بخشند.

وی افزود: تحریم های ظالمانه، کمبود نقدینگی ناشی از وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور، نوسانات نرخ ارز و وجود برخی موانع در مسیر تولید، واردات و صادرات از جمله مشکلات صنایع نساجی و پوشاک است که امید واریم با همت والای دولتمردان و نظام بانگی کشور  برطرف شود.


وی ضمن تشکر از اقدام دولت سیزدهم در فعال سازی بسیاری از واحدهای تولیدی که به لحاظ بروز برخی مشکلات چند سالی تعطیل شده بودند گفت: صنعتگران نساجی و پوشاک درخواست دارند با پشتیبانی  بیشتر دولت ظرفیت های بلا استفاده این صنایع فعال شوند تا روند افزایش اشتغال ، کارآفرینی و تقویت تولید را تجربه کنیم.

تسهیلات ارزان‌ بستر ساز توسعه صادرات است
نایب رییس اتاق بازرگانی  البرز ادامه داد:  درصورت همراهی نظام بانکی در ارایه تسهیلات ارزان قیمت به تولید کنندگان پوشاک و پارچه ، در میان مدت شاهد حضور فعال در بازار صادرات خواهیم بود.

مالمیر گفت:  بانک ها می توانند با انعقاد قراردادهای صادراتی که تضمین کننده بازگشت ارز حاصل از صادرات است، تسهیلات ارزان‌ قیمت به صادرکنندگان پوشاک ارایه دهند و بدین ترتیب برای تقویت و پویایی اقتصاد کشور در بستر صادرات وارد صحنه شوند.

وی فرسودگی بسیاری از ماشین آلات صنایع نساجی را یکی دیگر از موانع پیش روی تولید کنندگان این حوزه عنوان‌کرد و ضرورت اختصاص تسهیلات ویژه برای بازسازی و نوسازی این صنایع را مورد تاکید قرار داد.

وی اظهار داشت: این تجهیزات و ماشین آلات قدیمی که  برخی عمر بالای ۵۰  ساله دارند، هزینه های تولید محصول را افزایش داده اند.


مالمیر افزود: هم اکنون‌ انواع پوشاک از جمله کت و شلوار زنانه و مردانه بسیا مرغوب و بازار پسند و لباس های بافتنی، تی شرت و منسوجات نخ بافت در طرح ها و رنگ های متنوع، زیبا و صادرات محور در کشور تولید می شود و این محصولات در بازار های صادراتی مشتریان فراوانی دارد.

دبیر دبیرخانه مشترک تشکل های نساجی و پوشاک ایران   گفت: به تازگی   نشست های مشترک مفید و  امیدوار کننده‌ای با مدیرکل دفتر صنایع منسوجات و پوشاک وزارت صنعت ، معدن و تجارت و فعالان صنایع نساجی و پوشاک کشور برای  رفع مشکلات و موانع این صنایع داشتیم و انتظار این است نتایج این  گونه نشست ها ایجاد تحول در تولید، صادرات و رونق اقتصاد کشور را به ارمغان آورد.

وی از صنعت پوشاک به عنوان صنعتی پاک،  بدون آلایندگی و دارای قدرت شگرف در اشتغال زایی نام برد و اظهار داشت: تسهیل در تامین مواد اولیه مورد نیاز این صنعت برای تهیه محصولات با کیفیت، شناسنامه دار و مطابق با سلیقه بازار از  الزاماتی است  که جلب اعتماد و اطمینان مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی را همراه خواهد داشت.

مالمیر  اظهار داشت: در شرایطی که با تشدید تحریم ها مواجه هستیم ضروری است دولت با  ارایه مشوق های صادراتی نقدی یا غیرنقدی هدفمند دست انداز ها و نا همواری ها در مسیر افزایش تولید و صادرات را هموار کند.

استان البرز حدود ۲۰۰ واحد تولیدی نساجی ، چرم و پوشاک دارد.