رفع مشکلات صنایع نساجی و پوشاک کشور در دستور کار وزارت صمت قرار دارد*

*رفع مشکلات صنایع نساجی و پوشاک کشور در دستور کار وزارت صمت قرار دارد*

653  تعداد بازدید  |  دوشنبه 7 شهریور ماه 1401

در نشست مشترک فعالان صنایع نساجی و پوشاک کشور با مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت راهکارهای رفع نارسایی ها و ایجاد تحول درتولید و صادرات این صنایع مورد بررسی همه جانبه قرار گرفت.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی انجمن نساجیف پوشاک و چرم البرز، مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت در این نشست در سخنانی از برنامه ریزی های این وزارتخانه در ایجاد تحول در چهار محور مهم "سرمایه گذاری و تولید" ، "نو آوری‌" ، "بازر و تجارت خارجی" و "بهبود فضای کسب و کار" خبر داد.

محسن گرجی گفت: در ساختار جدید فعالیت دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت 50 درصد به فعالیت ها در حوزه های نوآوری و فناوری، سرمایه انسانی و روش های کسب و کار افزوده شده است.
 
وی افزود: خیلی از مشکلات مطرح شده در حوزه نساجی و پوشاک ناشی از افزایش تعرفه آب و گاز است که این‌مهم را می توان در حوزه فناوری و نوآوری ها مورد بررسی قرار داد.
 
وی با تاکید‌ بر ضرورت نگاه پروژه ای به مشکلات گفت: باید به مشکلات صنعت نساجی و پوشاک از جمله در بحث تامین پنبه و دیگر مواد اولیه برخورد ها و اقدامات پروژه ای را مورد توجه قرار دهیم و برای دستیابی به راهکارهای مناسب وارد عمل شویم.
 
مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت افزود: به عنوان شاهد مثال کشت فرا سرزمینی و پرداخت سوبسید به کشاورزان برای تولید پنبه می تواند به عنوان راهکاری مناسب مورد بررسی قرار گیرد، ضمن آن که واردات برخی نیازها از طریق تعاونی ها نیز موثر واقع خواهد شد.
 
گرجی با اشاره به سفر معاون صنایع عمومی وزارت صمت به مغولستان گفت: با توجه روابط خوبی که با این کشور داریم امکان کشت پنبه فرازمینی در مغولستان برای تامین نیازهایمان به این محصول فراهم است.
 
وی افزود: کشور مغولستان به دلیل وضعیت مناسب آب و هوایی و پهناوری سرزمینی می تواند برای کشت پنبه فرا سرزمینی نیاز صنایع نساجی و پوشاک کشورمان را برطرف کند.
 
گرجی تصریح کرد: در صورت مشخص شدن پروژه ها در بحث تامین نیازهای صنایع و واگذاری مسوولیت اجرای این پروژه ها به بخش خصوصی، بستر برای رفع بسیاری از مشکلات صنایع نساجی و پوشاک برطرف خواهد شد و دراین راستا بدنه کارشناسی وزارت صمت هم برای کمک به این صنایع آمادگی دارد.
 
 
 
 
 *ماشین آلات صنایع نساجی کشور با عمر پنجاه سال فرسوده شده اند* 
در ادامه این نشست نایب رییس اتاق بازرگانی البرز و دبیر دبیرخانه مشترک تشکل های نساجی و پوشاک ایران به فرسودگی ماشین آلات این صنایع اشاره کرد و گفت: این ماشین آلات بعضا عمرشان به نیم قرن رسیده و باید بازسازی و نوسازی شوند.  
 
 *مسوولان برای رفع مشکلات ناشی از اجرای قانون جدید چک چاره اندیشی کنند* 
رییس انجمن نساجی، پوشاک و چرم البرز در بخش دیگر از اظهاراتش با اشاره مشکلات ناشی از اجرای قانون جدید چک گفت: از بدو اجرای این قانون مراجعین به بانک ها‌ با چالش جدی اتلاف وقت و سرگردانی مواجه شده اند و این مشکل همواره برای فعالان اقتصادی دست انداز ایجاد کرده است.
مالمیر گفت: باید مسوولان ذیربط برای رفع مشکلات ناشی از قانون جدید چک که بعضا با بسته شدن حساب های بانکی فعالان اقتصادی همراه شده است چاره اندیشی کنند.
 
 *صنعت نساجی در انتظار تزریق یک میلیارد دلار برای بازسازی ماشین آلات است* 
یدالله مالمیر با اشاره نشست اخیر بررسی راهکارهای توسعه زنجیره صنعت نساجی، پوشاک، چرم، کیف و کفش با حضور معاون اول رئیس جمهوری و جمعی از فعالان این حوزه گفت در این نشست با تزریق یک میلیارد دلار به این صنایع جهت نوسازی و بازسازی ماشین الات صنعتی موافقت شد و امیدواریم با پیگیری های لازم نسبت به تخصیص این اعتبار اقدام شود
.
 *پوشاک در بسته های معیشتی دولت برای مردم گنجانده شود* 
رییس انجمن صنایع همگن نساجی، پوشاک و چرم البرز در بخش دیگری از سخنانش به دولت پیشنهاد کرد به‌منظور حمایت از صنایع پوشاک کشور در بسته های معیشتی خرید پوشاک نیز گنجانده شود
.
 *صنایع افزایش ۹ برابری بهای گاز مصرفی را اقدامی غیر منطقی می دانند* 
مالمیر افزایش ۹ برابری بهای گاز مصرفی صنایع را مورد گلایه قرار داد و گفت: فعالان اقتصادی روند افزایش نرخ گاز را اقدامی نامعقول و موجب بالا رفتن هزینه های بخش تولید به ویژه درصنعت نساجی و تحمیل گرانی ها به مصرف کنندگان می دانند.
 
وی افزود: در پیگیری های انجام شده در نشست های شورای گفت و گوی افزایش ۹ برابری بهای گاز مصرفی به ۷ برابر کاهش یافت اما شرکت گاز در مقابل ارزش افزوده را که در سطح کشور ۹ درصد است به ۱۵ درصد افزایش دادند که این‌ اقدام باعث شده هزینه تولید بالا برود
 
وی تصریح کرد: ضروری است دولت مشکل حاد ناشی از افزایش نامعقول گاز مورد مصرف صنایع را مورد بررسی همه جانبه قرار دهد تا صاحبان صنایع به ویژه صنایع کوچک از شرایط بحرانی ناشی از ورشکستگی تدریجی رهایی یابند.
 
نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز با تاکید بر ضرورت کشت فرا سرزمینی با هدف تامین نیاز صنایع نساجی و پوشاک به پنبه گفت: در نشست هایی که با سفرای چند کشور داشتیم این مهم مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.
مالمیر افزود: با مذاکره و تعامل با اتاق های بازرگانی کشور های موفق درکشت پنبه می توانیم با انعقاد قرار داد های چندین ساله‌ ، کشت فرا سرزمینی برای تامین نیاز کشور به پنبه را عملیاتی کنیم.
 
وی همچنین‌ با تاکید صدور مجوز واردات مواد اولیه برای تولیدکنندگان واقعی گفت: ضروری است اجازه داده شود تعاونی های تخصصی این حوزه مواد مورد نیاز کارخانه هایشان را وارد کنند تا مشکلات ناشی از دلال بازی ها در بازار عرضه خودنمایی نکند.
  
وی تاکید کرد: در حا ل حاضر پنبه در بازار با افت 30 الی 40 تومان مواجه شده است و این افت قیمت موجب زیان پارچه فروشان و تولیدهایی شده است که مقادیر زیادی نخ پنبه ای با قیمت بالا در انبار‌ هایشان دپو کرده اند.